Trött hud – dags att fräscha upp och fylla på

Ge din hud lite extra uppmärksamhet och stöd under utmanande tider med våra tips – våra naturliga produkter ger huden en fräscht skimrande finish.

Ladda om och fyll på

Vi har alla stunder när vi känner oss trötta eller energilösa och det samma gäller vår hud. Om hudcellerna inte förnyar sig på ett effektivt sätt kan det drabba hudytan. Några tecken på trött hud:

·         grå och livlös yta

·         flagighet eller missfärgningar

·         blemmor, pormaskar eller feta partier

·         mörka ringar, påsar eller svullnader under ögonen

·         fina linjer

Det kan finnas många orsaker till det här: brist på sömn, hormonsvängningar, årstidsväxlingar, ökade stressnivåer eller miljömässig påverkan kan spela en roll i hur huden ser ut och känns. Men hjälpen är inte långt borta! Justera några få vanor och välj det som fungerar för dig – det kan räcka långt om du vill ha en naturligt strålande hud.

Vänd dig inåt 

Drick mycket – tänk på att fylla på vätskenivåerna med vatten under dagen så att huden inte stramar eller blir torr och fläckig. Om vanligt H2O är lite tråkigt kan du lägga i lite citrusfrukt, myntablad eller bär för en fräsch smak. Annars kan du lägga lite frukt eller mintte i kokande vatten och sippa på blandningen under dagen. Hemgjorda frukt- eller grönsaksjuicer kan också vara en del av vätskeintaget.

Ät bra – en vegansk diet med grönsaker kan ge massor av viktiga näringsämnen som är bra för huden och din hälsa. Boosta hela kroppen genom att äta frukt och grönsaker i olika färger: en sallad, hemlagad zuppa eller vegetarisk, smakrik casseruola.

Rör på dig – ut och gå i skogen, cykla, yoga eller inlines. Oavsett vad du väljer kommer du att öka blodcirkulationen och lyfta fram en klarare hud och pigga ögon.

Sov ordentligt – försök att sova mellan sju och nio timmar per natt så att huden får en chans att förnya sig medan du är i drömmarnas värld.


Satsa på ytan

Följ en hudvårdsrutin som du kan anpassa eller uppdatera vid behov. Hudens balans varierar efter hormonsvängningar eller olika faser i livet som graviditet eller klimakteriet. Var uppmärksam på hudens behov och se till att du ger den vad den behöver.

Om du upplever att huden i ansiktet flagar kan du använda en mild rengöringsmjölk som du masserar in med cirklande rörelser i hela ansiktet. Använd en bomullsrondell eller mjuk handduk så sveper du samtidigt bort gamla hudceller som samlats på ytan.

Är porerna igentäppta och blemmor eller andra irritationer syns på ytan bör du noggrant ta bort makeup, solskydd och rester från föroreningar varje kväll. Rengör ansikte och hals med rengöringsmjölk eller rengöringsgel som du sedan sköljer bort med vatten. Fortsätt med en toninglotion som rengör och krymper porerna så att ny smuts inte kan smyga sig in.

Prova även att rengöra huden med micellärt vatten för att lösa upp alla orenheter. Ingen toner behövs efteråt – perfekt om du är på språng!

Mata huden!    

Huden kan också behöva av nyttig mat – även på utsidan. Gör en vegansk ansiktsmask!

För en fräsch hud: ta en halv gurka, riv den i en skål och lägg i 2-3 krossade myntablad. Pressa i en halv ekologisk citron och blanda noggrant. Använd fingrarna eller en makeupborste för att sprida blandningen i hela ansiktet. Låt verka i 20 minuter medan du slappnar av – lägg en gurkskiva på varje ögonlock och blunda.

Återfukta huden: blanda en halv avokado med en tesked avokadoolja och en tesked ekologisk kokosnötyoghurt. Applicera på torr hud och skölj av med ljummet vatten efter 15 minuter.

You might like the following stories